Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.07.2012 13:04 - Контрабанда на гориво или още нещо…
Автор: nozharov Категория: Политика   
Прочетен: 7222 Коментари: 8 Гласове:
10


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
imageСлед интервюто на  министър Делян Добрев в сутрешния блок „Здравей България“ на Нова Телевизия (тук), продължих да търся още информация за сравнение и потвърждаване на изнесените от него данни. Както вече писах (тук) министър Добрев призна към 08:52ч. на 25 юли 2012г., че 5 ДЪРЖАВИ търгуват бензин с по-ниска цена от тази в България. Министъра пропусна да отбележи друга фактическа истина, а именно, че според данните за 25 юли 2012г. от Европейския Енергиен Портал, информацията има известно разминаване – 13 ДЪРЖАВИ продават дизел по-евтино. (за това може да прочетете повече – тук). В тази връзка попаднах на сайта на Националния Статистичеки Институт, където разбрах за месечните доставки на бензин в страната, които са между 3 и 5 пъти по-малки в сравенение с тези на дизела (това ще може да видите в статистиката за доставки на нефт и нефтени продукти в периода 2002-май2012г. ) Разгледаните данни ми помогнаха да си отговоря на въпроса, защо министър Добрев е словохотлив за търговията с бензин, а за ценообразуването на дизел в България не обелва дума.. Както и да е.  От същата статистика на страницата на НСИ, за периода 2002-май2012г. ми направи впечатление, че доставките на гориво (бензин и дизел) в страната са относително константни като количество за целият период. Да, наистина тук-там в някой от месеците има по-голяма/по-малка величина, но цифрите са подобни.

Това ме озадачи!

  1. Първо – защото за едно десетилетие в България са внесени пътни превозни средства вт.ч. автомобили, автобуси, товарни, строителни, селкостопански и др., което би трябвало да увеличи потреблението на гориво;
  2. Второ – защото не отдавна бяха сложени/закачени измервателни уреди на рафинерията в Бургас, с които нивото на контрол и следене срещу злоупотреби завиши.

Всички знаем, че в последно време потреблението на гориво е спаднало. Нещо повече в различни статистически проучвания се твърди за намаление между 15-35%. Въпреки това, в статистиката за доставки на нефт и нефтени продукти, се виждат доставки за вътрешния пазар с непроменящи се стойности за целия период от 10години.

А след като се следи с допълнителни измервателни уреди – трябва на тази информация да се доверим още повече. Въпроса е, защо преди това стойностите са подобни? Защото доставките са винаги в едни определени количества? За мен това е насока водеща към темата за контрабанда и нелегално търгуване с гориво..

Реших да потърся информация и за внос/износ на автомобили за същия периода 2002-май2012г. Исках да се уверя, че увеличения многократно с пъти трафик по пътищата в България не е мираж. Намерих, което исках и го обобщих в  Таблица1Таблица2Таблица3;  или събрано в снимката. Вижда се, че вносът е между 2 и 3 пъти по-голям на превозни средства като обща сума, съпоставено към износът. Оказва се наистина реално увеличен внос на „превозни средства“ като „бум„-а е било между 2005г и 2008г. Но преди и след това продължава да се увеличава „авто-парка“ в България, за разлика от доставките на бензин и дизел в страната ни.

Парадоксално!

Изглежда такъв е кръговрата на живота! Не казвам, че споделеното в статията е някакво доказателство за злоупотреби в бизнеса с гориво или контрабанда на гориво – не съм голям специалист по темата.

Тази общо-достъпна информация, за мен лично е интересна и се замислих – до каква степен е проблема с наистина високите цени на горива или още по-сериозен проблем е зловещата мащабност на „сивата икономика“ в сектора на търговия с нефтени продукти и бензин, и дизел.

Уверете се при желание сами в изнесените данни. И намерете за себе си отговорите на горните въпроси. Колкото сме по-информирани, с повече интереси и знания, толкова повече от нас ще могат да променят живота си в родината. За едно по-добро бъдеще за нас и децата ни!

Следва:

Таблица 1; Таблица 2; Таблица 3 – Внос/Износ автомобили за период 2000-май2012г.

 

image

Таблица 1; Таблица 2; Таблица 3 - Източник: НСИ

Пълната информация може да видите за: Таблица – 1 (тук)Таблица – 2 (тук)Таблица – 3 (тук); Може да свалите в пълен размер Снимката за внос/износ (тук).  
Следва:

Таблица – 4 за статистиката за доставки на нефт и нефтени продукти в периода 2002-май2012г / Източник: НСИ (таблица 4 с пълно ифно за сваляне в excel формат – тук)
 
    image   Свързани теми:

28.07.2012г                                                                       Владислав Ножаров

София

image

* Официална страница на Сдружение „ДА“- ТУК.

* Официална фейсбук фен страница на Сдружение „ДА“ – ТУК.

= = =

Ако вас ви е грижа,  присъединете се във фен страницата на Владислав Ножаров, където можете да се включите с мнение и коментар в публикуваните вече теми, както и да започнете тези които ви вълнуват - ТУК.

Още материали от същия автор четете ТУК.




Гласувай:
10
0



1. анонимен - Поредното предълго безумно нон-сенс писание.
31.07.2012 14:54
Ае пичага, да не ти плащат от позитано да пишеш глупости на принципа "аз да кажа, че сестра ти е доцент......." , а? Или жена ти те издържа с бижута и снимки? Щото по цял ден само глупости бълваш. Работа сериозна нямаш ли си ?
цитирай
2. kostadin - Нямаш никакво партньорско отно...
31.07.2012 20:23
Нямаш никакво партньорско отношение към глобализма.радвай се ,че все още не са ни подпалили парцеливото чердже под заниците ни.Победените винаги плащат контибуции
цитирай
3. kolevdobri - Това са факти... Давай изводите...
31.07.2012 22:41
И след това предложенията.
цитирай
4. анонимен - некой съображения
01.08.2012 00:48
Това с вноса на автомобили не означава непременно завишаване на потреблението на горива,примерно пред нашият блок стоят 1/2 от автомомилите без да се ползват...или се ползват 2-3 пъти в месеца,да не говорим за пълните автосалони,където ако продадат месечно 3-4 МПС-та хвърлят шапка до небето.Друг е въпроса че нефтохим/лукоил има 2 изхода и през единия минават необложени с данък и акциз горива.
цитирай
5. nerez - С.Д.
01.08.2012 01:53
Ти, Ножаров броиш ли го за министър тоя дечко?
цитирай
6. анонимен - Относно цените на горивата
01.08.2012 15:51
Така е и така ще бъде, докато съществуват доставки които не се отчитат от касови апарати. Заплащането става на тъмно и на ръка.
цитирай
7. anonymous1212 - Браво г-н Ножаров!
01.08.2012 20:08
Открили сте добър индикатор! Разбира се АПИ би следвало да публикува и натовареността на пътищата (брой и вид превозни средства за единица време) поне на основните магистрали. Такава информация трябва да е достъпна по ЗДОИ напр. за последните години. Преброяването много лесно може да се автоматизира. Предполагам, че и с част от полицейските камери може да се извършва автоматично.
Тогава увеличената натовареност, с едновременно относително постоянни доставки на горива е пряк индикатор. Вярно е и друго, че натовареността по пътищата е и функция от цените на горивата.

А що се отнася до първия коментар - еднозначно ни е известно, че в централата на ЛУКойл има хора, които пишат в блогове, сайтове, форуми... дори са ни известни не само техните IP адреси, но се досещаме и точно кои са служителите, които се занимават с тази дейност.
Пожелавам Ви успех!
цитирай
8. planinitenabulgaria - Поздрави за постинга!
05.08.2012 00:12
Енергийните ресурси ще станат причина за тотален конфликт между хората. Нещата се обърнаха - напредналите икономически страни хранят тези, които продават енергийните си ресурси, но това не може да продължи вечно. Равновесие има в момента, но то ще се наруши - призвеждащите енергийни ресурси държави се размножават толкова бързо, че и да искат, произвиждащите промишлени стоки и храни държави няма да могат да ги изхранват. И ще ги треснат.
А за бензиновите мутри у нас: Не само Дянков, никой не може да ги озапти. В тях са най-големите пари, с които могат да "мотивират" правителство, съд, каквото се наложи.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: nozharov
Категория: Политика
Прочетен: 824932
Постинги: 164
Коментари: 517
Гласове: 1136