Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.05.2013 23:17 - Да ни цакат с гориво по европейски или защо плащаме скъп дизел и бензин в унисон с държавно-частно ценообразуване и възможни злоупотреби с контрабанда в Българи
Автор: nozharov Категория: Политика   
Прочетен: 5674 Коментари: 2 Гласове:
9


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
НЕГЛАСНОТО СПОРАЗУМЕНИЕ МЕЖДУ ДЪРЖАВА – ПРОИЗВОДИТЕЛИ – ТЪРГОВЦИ

ПО ЕВРОПЕЙСКА ФОРМУЛА

imageВ период от няколкого години вече, наблюдавам ежедневно и ежемесечно изнасяните данни от Европейски Енергиен Портал във връзка с ценообразуването и продажната цена на гориво – бензин и дизел на територията на ЕС. Систематично следене многократно беше обобщавано и констатирано в статии (виж „свързани теми“ в края), за разнообразни парадокси в ценообразуването за литър гориво в България. Информираността не ме прави нито познавач, нито специалист по темата, но именно през същото време се налбюдава „масово мълчание от големите експерти“ – никой от тях не се произнесе и становище отсъства! Този факт води до все по-малко изненада в потребителят, още повече когато се ползва „европейската формула“ – като претекст и извинение за генератор на разходи.

От една страна рязко се вижда колективна безотговорност в контрола на пазара, от друга „съглашение между държава-вносители-производители-търговци“ в доставката до крайния купувач.

Всичко това се чете от информацията към 25.05.2013г на ЕЕПтук и тук.

или

събрано в следващата таблица1 :

 

image

Таблица 1: ценообразуване дизел / 25.05.2013г. -източник: Европейски Енергиен Портал / Владислав Ножаров

снимката в по-голям размер – тук.

В ценообразуването на дизел към края на месец май 2013г, България продължава да е на 8-мо място / през юли 2012 беше същото (тук) / включително и лятото на 2011(тук). (ако помните миналата 2012-та година двама министри в тв интервюта твърдяха, че страната ни трябва да бъде на първо мястотук). Вечно актуалната осма позиция си има причини, както и за повечето неща които не се случват на случаен принцип в Родината ни! Става въпрос за пари и то много пари, но става въпрос за власт и контрол! В случая причината е колоната „марж/възможност за мин. печалба“, която е 0,295 евро цента. За справка (тук) 6 от общо 27 държави от ЕС имат заложен по-висок марж:

  • Испания         :  € 0.302
  • Белгия            :  € 0.303
  • Холандия       :  € 0.310
  • Франция         :  € 0.313
  • Малта              :  € 0.323
  • Португалия    :  € 0.339

Оставяйки детайла с марж-а на страни, базисната цена с включен АКЦИЗ, но БЕЗ ДДС в България е:

€ 1,108 или 2.18лв.

На пръв поглед това навярно е разумно според  определящите как да работи „европейската формула, но при по-внимателен прочит на таблицата (тук) се установява, че 7 държави от Европейския съюз имат по-ниска цена на дизел без ДДС. А именно таблица 1а :

image

Таблица 1а: ценообразуване без ддс на дизел / 25.05.2013г. - източник: Европейски Енергиен Портал / Владислав Ножаров

От гореизложеното в таблици и официална информация на Европейския Енергиен Портал се разбира по-лесно как работи така наречена „европейската формула за цакане на българи„. Формулировката е с това име в кавички, защото се използва ЕС като повод за извинение, за ценообразуването и високи цени в България – винаги друг е виновен и отговорност не се търси! Но по-важното е как работи формулата:

Към края на месец май т.г  България е на 8-то място след Австрия. За месец март по прогнозни данни на НСИ (тук) са доставени 108хил. тона дизел на вътрешния пазар или 108 000 000 млн. литра дизел.

Разликата между 8-то място (1,108EUR) и 3-то място Люксенбург (1.052EUR) е: 0,056 евро цента или 0,10941448лева.

Тези почти 11 стотинки разлика носят 11 816 753,84 леванерегламентиран“ приход. ( 0,10941448лева Х 108 000 000 литра дизел = 11 816 763,84 лева) . *нерагламентиран, защото не защитава националния интерес и суверенитет на държавата Р. България. Справедливост няма. Отсъстват зададени разумни параметри между доходи и разходи за стоки от първа необходимост. Остават основно задълженията които имаме като граждани към държавата. А именно да плащаме, плащаме…плащаме. Когато не сме трудоспособни – кучета ни яли!

Отбелязвам, че при това изчисление не е взета цената нито на първата, нито на втората страна, а третата с най-добра такава. Ако се направи сметка по формулата – сумата значително нараства – като надскача 17,32млн. лева! Пари от доставки на дизел за вътрешния пазар за един пълен календарен зимен месец! Както знаем потребление скача през летния период…

Риторичен въпрос е кой позволява, кой си затвяря очите, кой маже филията с мед и кой плаща сметката?

- отговарям за частта със сметката: плащате вие, плащам и аз!

imageСега идва момента да разясня за съглашението между държава-вносители-производители-търговци„. От една страна никой от тях няма изгода колоната „марж“ да се намали – логично ще падне мотивацията да се работи за печалба, а от друга страна и приходите за държавата като събрано ддс – ще спаднат. (пример: ако с две стотинки се промени отрицателно разликата на ДДС, това ще доведе отново до 7 или 8цифрена сума в зависимост от месечното потребление на гориво, която не ще влиза в държавната хазна или може би след поредица от „злоупотребяващи дововорени врътки“ в нечии офшорен джоб.)

Ето защо и при отсъствието на информираност в обеществото и най-вече на преките консуматори и потребители на петролното гориво, ни сполита здравото цакане „по европейски„. За период от една календарна година по тази регламентирана и НЕнарушаваща закона схема , група от хора отчитат дивиденти между 180-230млн. лв. в зависимост от потреблението в България. И тъй като държавата изпитва сериозни затруднения в събирането на данъци, няма никакъв интерес да падне цената на дизел и бензин, защото респективно ще се намали и събираемото ДДС – а НАП в основния сектор на горивната част има високи очаквания за събираемост. Друг въпрос е, че контрабандата на гориво цака не само ДДС-то, но и акциза.  Ето и една куха схема:

imageБай Асен – овчаря е горд собственик на 100глави добитък. По цял ден обикаля сред природата с животинките. Междувременно е упълномощил Манго-Джери да извършва внос – износ на гориво. Джери също като байчо е добър човек и има нужда да изкара някакви пари. Все пак и той е на заплата. Та какво прави – един начин е да хване цистерната и пред митница се твърди, че посоката е…Македония. Разбира се, возилото не стига до там. Заявява се извършването на износ, но не пресича границата на страната и връща стоката на местния пазар.

 

 

imageВторият начин е, когато шофьорът заявява много по-голямо от реалното гориво, което пренася. Това става с помощта на двойни фактури и е най-честият случай, когато контрабандата става между страни-членки на Европейския съюз въпреки, че има уж някаква форма на контрол.

 

Още един, трети способ е, шофьорите на цистерни и фирмата на овчаря бай Асен, да декларират износа на някакъв друг продукт в течно състояние, който често е дори и вода, докато в действителност пренасят горива. В страната – вносител обаче се декларира реалния товар. Това фиктивно изтичане на горива е много удобно за трафикантите в съседните на Гърция страни. Важи особено за Турция, където заради резкия скок на развитие и високото облагане с данъци също се пренасят огромни количества контрабандно гориво и търсенето на фактури е много голямо. То е удобно и за български контрабандисти, които събират големи количества горива и след това искат да се „отърват” от тях в случаите, когато някой „вътрешен” от системата, им подсказва, че ще бъдат подложени на проверка. Така водата се преобразява по вълшебен начин и се изнася в Турция като бензин.

imageНявярно сметката от този високо-доходен бизнес възлиза на няколко стотин милиона лева годишно, възможно е и при наличието на „консесионно-частни крайбрежни портове“ да се вдига числото и над милярд лева за година с помощта на „малките“ кораби, побиращи адски много гориво.

Не очаквайте, че така случайно, за доброто на нас и България скача износът на горива  с 25 на сто през 2012г / Продажбите в чужбина са за 6,2 млрд. лв.:

„Износът на горива и масла е нараснал с близо една четвърт през миналата година. Това отчита националната статистика за периода януари-ноември 2012 г. Според данните на НСИ експортът в сектор „Минерални горива, масла и подобни продукти“ е достигнал близо 6,2 милиарда лева, което е увеличение от 23,9 на сто спрямо същия период на предходната 2011 г. Повишението на изнесените стоки идва от ръст на експорта както за членките на Европейския съюз, така и за страните извън рамките на Общността.Така за първите 11 месеца на миналата година в посока ЕС са пласирани горива за над 1,4 млрд. лева. Увеличението по тази дестинация е 24,2%, или 276 млн. лв., след като за същия период на 2011 г. изнесените продукти от този сектор са на стойност 1,14 млрд. лв. Експортът на горива и масла за т. нар. трети страни (извън ЕС) също показва значителен ръст. В месеците от януари до ноември миналата година за външните пазари саизнесени горива и масла за 4,7 млрд. лв.което е ръст от 23,8% на годишна база. За същия период на 2011 г. в трети страни са продадени горива за 3,8 млрд. лв., или с над 900 млн. лв. по-малко от миналата година.Така общият износ на горива и масла от България за ЕС и трети страни се е увеличил с почти 1,2 млрд. лв.

imageИ така един ден, когато петролната мафия удари греда с нечие правителство и чадъра временно падне, Манго-Джери и Бай Асен ще разберат ако имат възможността да проумеят, какви „чудеса и подвизи са извършвали“ като отговорни лица за контакт в разнообразните контрабандни схеми.

А всички ние – останалите от обществото трябва да вникнем в един дребен, но значителен детайл:

Всяка форма на злоупотреба, контрабанда, ддс схема, източване на ресурси в това число и природни богатства, води до директно ощетяване нас българските поданици. Заедно и колективно плащаме за всяко престъпление на политици и мафиотите. Може да сме ощетени и с 1стотинка, но разпределено на българската популация към 31.12.2012г – 7 282 041 души (данни-тук) това прави повече от 728хил. лева сметка… А после несъстоятелни твърдения, че в България нямало благотворителност. Обществото ни е екслузивен донор на разнообразен набор от шарлатани и спекуланти. Най-малкото когато виждате по улицата „мечтан лъскав автомобил„, не само мислете, но и знайте, че сте допринесли с финанси за закупуване от собственика му.

Щрак – EASY MONEY image …с едно заприходяване!

Свързани теми:

П.С. Ситуацията с ценообразуването и търговия при бензина не е по-различна. „Европейската формула“ работи с пълна сила. Може да се запознаете с данните в следващата таблица 2:

image

Таблица 2: ценообразуване бензин / 25.05.2013г. - източник: Европейски Енергиен Портал, чрез Владислав Ножаров

снимка в по-голям размер – ТУК.

А за по-любознателните, след като вземат прогнозните данни на НСИ (тук) може да се изичсли ценовата разлика в пари, в следствие на „нерагламентирания“ приход. Месечната сума е 7цифрена.

Следват официалните таблици с изтоник Европейски Енергиен Портал:

ТАБЛИЦА 3:

image

Таблица 3: ценообразуване горива / 25.05.2013г. - източник: Европейски Енергиен Портал, чрез Владислав Ножаров

Таблица 4:

image



Гласувай:
9
0



1. dinkov - Динков
27.05.2013 00:37
Ех nozharov, елементарно ! Защото има картел ! А картела много добре знаеш е вид монополистично обединение. А монопол се създава гласен или негласен с цел максимална печалба. Защо се допусна е по-интересно, макар, че кел файда. Играчите в него си доят народа, а народа избира хора, наречени депутати които създават "Комисия за защита на конкуренцията". Разбира се в България няма да се докаже, че има картел. Най - много да увеличат броя на членовете на т.н. "Комисия за защита на конкуренцията".( Ако знаеш как се смях преди няколко дни, когато по телевизията съобщиха, че братята комунисти обсъждали да увеличат броя на ДКЕВР от 7 на 13 души. Казах си - айде тези още не взели властта и започнаха да си уреждат верните хора на благодатна хранилка. Само сметни 6 души по 2-3 хиляди средства за работна заплата колко ще струват за година, ами за 4-ри. Ама ти да не си помислиш, че те нещо ще правят, а по-точно, нищо няма да правят заради някаква си заплата. Не бе. Те са за полза роду и народу. Ама, че смях. )
Отплеснах се от темата, но това е дереджето. Ще продължават да ни доят, а ние ще си пишем по форумите. Имам постинг от преди повече от година "Високи цени на горивата.Някой от причините…". Ако не си го чел и ти е интересно, прочети го.
Поздрав.
Ицко
цитирай
2. nozharov - Отговор:
27.05.2013 09:33
dinkov написа:
Ех nozharov, елементарно ! Защото има картел ! А картела много добре знаеш е вид монополистично обединение. А монопол се създава гласен или негласен с цел максимална печалба. Защо се допусна е по-интересно, макар, че кел файда. Играчите в него си доят народа, а народа избира хора, наречени депутати които създават "Комисия за защита на конкуренцията". Разбира се в България няма да се докаже, че има картел. Най - много да увеличат броя на членовете на т.н. "Комисия за защита на конкуренцията".( Ако знаеш как се смях преди няколко дни, когато по телевизията съобщиха, че братята комунисти обсъждали да увеличат броя на ДКЕВР от 7 на 13 души. Казах си - айде тези още не взели властта и започнаха да си уреждат верните хора на благодатна хранилка. Само сметни 6 души по 2-3 хиляди средства за работна заплата колко ще струват за година, ами за 4-ри. Ама ти да не си помислиш, че те нещо ще правят, а по-точно, нищо няма да правят заради някаква си заплата. Не бе. Те са за полза роду и народу. Ама, че смях. )
Отплеснах се от темата, но това е дереджето. Ще продължават да ни доят, а ние ще си пишем по форумите. Имам постинг от преди повече от година "Високи цени на горивата.Някой от причините…". Ако не си го чел и ти е интересно, прочети го.
Поздрав.
Ицко


Благодаря за насоката.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: nozharov
Категория: Политика
Прочетен: 825709
Постинги: 164
Коментари: 517
Гласове: 1136